Hva skal dere som en nettbutikk bruke kryptering til

Kryptering er nødvendig i netthandel for å beskytte informasjon som utveksles mellom kunde og selger. Informasjon som utveksles kan være personlig informasjon som bank/kredittkortinformasjon. Det er viktig å hindre at uvedkommende får tilgang til dataen som utveksles når en transaksjon skjer via Internett. Hvis kriminelle hackere får tilgang til informasjonen kan den brukes til å begå økonomisk svindel, identitetstyveri eller for andre kriminelle formål.

Nettbutikker er pålagt å følge lover og regler som Personopplysningsloven (LOV-2018-06-15-38) og EU’s General Data Protection Regulation (GDPR) som skal sikre personvernet. Kryptering kan også være viktig for omdømmet til en nettbutikk. Kunder ønsker å benytte tjenester de vet beskytter deres personlige informasjon. Manglende kryptering betyr at det er lettere å bli utsatt for et dataangrep, som igjen kan føre til både omdømmetap og økonomisk tap for en bedrift.


Som sagt, er det avgjørende å benytte kryptering for å opprettholde høy sikkerhet og beskytte både kundens personvern og integriteten til transaksjoner. Noen av hovedgrunnene til å benytte kryptering i en nettbutikk er:


Hva kan manglende kryptering føre til? Eksempler

Manglende kryptering i nettbedrift kan føre til flere alvorlige konsekvenser og sikkerhetsrisikoer, blant annet:


Eksempel med e-Bay

I 2014 opplevde eBay en alvorlig hendelse med tap av data som påvirket millioner av brukere. Dette ble oppdaget i mai 2014, men det er indikasjoner på at angriperne kunne hatt tilgang til selskapets systemer flere måneder før det ble oppdaget.

Angriperne klarte å få tilgang til en database som inneholdt brukerdata, inkludert brukernavn, passord, e-postadresser, adresser og telefonnumre til eBay-brukere. De fikk ikke tilgang til finansiell informasjon, som kredittkortnumre, siden disse dataene ble lagret separat og kryptert.

Angriperne fikk tilgang ved å stjele innloggingsinformasjonen til eBay-ansatte. Med denne informasjonen klarte de å komme seg inn i selskapets database.

I reaksjon på datatapet ba eBay alle brukere om å endre passordene sine, selv om de forsikret dem med at finansiell informasjonen var trygg. Selskapet samarbeidet også tett med justismyndigheter for å etterforske hendelsen.


Andre eksempler på manglende kryptering fra eksterne lenker
The Exactis Debacle: Reklamebyrå med manglende kryptering av database.